The Effect of Using Spinning Wheel Media on the English Learning Outcomes of Class III Students at SD Inpres Fatukoa, Kupang City
Abstract
Learning English is an important process to help students develop their English language skills from an early age. The lessons on “things in the classroom” is used as one of the topics researched the KKM score. The third graders of SD Inpres Fatukoa Kota Kupang City were the subjects of this research, which set out to quantify the impact of using revolving sheel media on test scores. This studi used a quasi-experimental methodology resembling a nonequivalent control group design. It was administered 47 students and collected data via observasion, multitiple-choice tests, and image matching as well as using test instruments and observation sheets. Tests of hypotheses and t-tests were used to appraise the data. Based on the t-test findings, there was a 24,9 point difference between the experimental and control classes’ average post-test scores:87,61>62,71. Furthermore, the Independent Samples Test, which is used for hypothesis testing, reveals that a significance level of 0.000 < 0,05 in the 2-tailed t-test for equality of means indicates that the null hypothesis(H0) is rejected and the alternative hypothesis(Ha) is accepted. We may thus infer that third graders at SD Inpres Fatukoa Kupang City benefit greatly from using spinning wheel media to improve their English language ability.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aulia, A. (2016). Penerapan Metode Pembelajaran Tanya - Jawab Dalam Bentuk Roda Keberuntungan Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI di SMP Seri Tanjung Kabupaten Ogan Ilir. Skipsi)(Doctoraal Dissertation,Uin Raden Fatah Palembang. http://eprints.radenfatah.ac.id/692/1/AULIA_TarPai.pdf.
Benu, A. dan Y. M. N. (2022). Media Pembelajaran:Landasan Dan Pengembangan Yang Inovatif. CV AA Rizky.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa
Hendracita, N. (2001). Model Model Pembelajaran Sd. Bumi Aksara
Juhaeni, J., Amalia, I., Zein, N., Chusnah, N. I. N. U., Fadila, S. E. N., & Wijayanti, S. N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Roda Berputar Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Keliling dan Luas Lingkaran pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 2(5), 210-216. https://doi.org/10.53621/jider.v2i5.91
Khairunnisa, W. (2017). . Pengembangan media permainan roda putar berbasis website untuk keterampilan membaca Bahasa Prancis Siswa Kelas XI SMA Angkasa Adisutjipto. Skripsi. Jurusan Pendidikan Bahasa Prancis Universitas Negeri Yogyakarta 2017. Jurusan Pendidikan Bahasa Prancis Universitas Negeri Yogyakarta.
Khuluqo el Ihsana. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Cet. 1).Yogyakarta:Pustaka pelajar.
Mahda, N. I. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Roda Berputar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Materi Sumber Daya Alam Dan Manfaatnya Di Kelas Iv Mi Slafiyah Kota Cirebon (Doctoral dissertation, S1 PGMI IAIN Syekh Nurjati Cirebon)
Mustari,M., & Rahman, M. T. (2014). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Raja Grafika Persada
Nahak, K. E. N. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi digunakan di SD Inpres Labat Kota Kupang untuk memaksimalkan hasil pembelajaran sains siswa kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar. https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.12218
Nizwardi, J., & Ambiyar. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta:Kencana.
Nurita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belaajr siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-1887. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.77
Putri, D. A., & Sya, M. F. (2018). Document 1: Franchthi Neolithic Pottery, Volume 1, 1, 223–248. https://doi.org/10.2307/j.ctv7xbrjm.41
Putri, N. A.,Nazmi.R.,& Junaidi. J. K. (2022) Penggunaan Media Roda Berputar Pada Pembelajaran Sejarah Di Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Ranah Pesisir. Jurnal PendidikanSejarah,7(2). https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/3007758
Rukiah, H., Dasar, S., Tabalong, N. H., & Selatan, K. (2018). Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Permainan Kartu di Kelas II SDN Habau Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Penelitian Tindakan Dan Pendidikan, 4(2), 2018. https://rumahjurnal.net/ptp/article/view/478
Sapriyah, S. (2019). Meda pembelajaran dalam proses belajar mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol.2.No.1.pp.470-477) https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/view/5798
Suardi, M. (2018). Belajar Dan Pembelajaran Tujuan Belajar Dan Pembelajaran.Yogyakarta:CV Budi Utama
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. In Sugiyono, Metode Penelitian dan Pengembangan. Bandung : Alfabeta.
Tanggur, F. S., Lawa, S. M. N., & Harmansyal, H. (2022). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Di Daerah Pedalaman Pulau Timor. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 5(1), 188–196. https://doi.org/10.37792/jukanti.v5i1.485
Timu, D., Nahak, K. E. N., Soinbala, H. V., Tasuib, M., Lesik, N. M., & Koy, R. (2024). Analisis Penerapan Media Truth or Dare untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran PKn Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(2), 524–533. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i2.542
Waluya, B. (2018). Proses Belajar Mengajar Ho. In marine Science Bulletin. Bumi Aksara.
Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran, Audio-Audio-Komputer-Internet-Interactive Video. Kata Pena.
DOI: http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v9i3.7442
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Eugenesia Elisabet Tukan, Femberianus S. Tanggur, Kristina E Noya Nahak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala (p-issn: 2548-5555;e-issn:-) is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Jurnal ini diterbitkan oleh Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala.