Development of E-Earning Learning Media Based on the Kahoot Application in Geography Subjects

Sri Dewi Potutu, Sri Maryati, Daud Yusuf

Abstract


Learning media is a very important component of learning resources in the learning process. This research aims to develop e-learning media based on the Kahoot application in geography subjects regarding rural and urban spatial interactions. This research uses the ADDIE development research method which consists of five stages, namely the analysis stage, the design stage, the development stage, the implementation stage, and the evaluation stage. The research results showed that the media expert validation score was 85%, the material expert validation score was 83%, the teacher validation score was 85%, and the average student response score was 97.81%. The scores resulting from validation by experts and the student response scores show that the Kahoot-based Elearning learning media in the geography subject on topic of Village and City Spatial Interaction is categorized as very valid and suitable for use in the learning process.

Keywords


Media development ADDIE Kahoot application E-learning

Full Text:

PDF

References


Darung, A., Setyasih, I., & Ningrum, M. V. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Menggunakan Poster Infografis (Materi Dinamika Atmosfer). Jurnal geoedusains, 1(1).

Fitriyah, I., Wiyokusumo, I., & Leksono, I. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Prezi dengan Model ADDIE pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1). https://doi.org/10.21831/jitp.v8i1.42221

Ginting, D., & Harahap, D. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (Aplikasi Kahoot) Bagi Guru SMA Negeri 2 Tanjungbalai. Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan ke-4 Tahun 2020 Tema:”Sinergi Hasil Penelitian Dalam Menghasilkan Inovasi Di Era Revolusi 4.0”. Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan ke-4 Tahun 2020 Tema:”Sinergi Hasil Penelitian Dalam Menghasilkan Inovasi Di Era Revolusi 4.0”, Kisaran.

Irwanita, D., Nefilinda, & Putri, R. E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Visual Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Geografi di Kelas X IPS SMAN 2 Dayun, Kabupaten Siak. El-Jughrafiyah, 03(01).

Khairini, R., & Yogica, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbentuk Android Packaging Kit (APK) pada Materi Virus. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(3), 406. https://doi.org/10.23887/jppp.v5i3.38502

Khotimah, A. K., Soelistijo, D., Putra, A. K., & Kristanti, Y. A. (2023). Learn Earth Rotation and Revolution: Pengembangan Media Georotation untuk Pembelajaran Digital Geografi. Jurnal Praksis dan Dedikasi Sosial (JPDS), 6(1), 73. https://doi.org/10.17977/um032v6i1p73-84

Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2). https://doi.org/10.21831/jpai.v8i2.949

Nugraha, R. G. A. (2017). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Adobe Flash CS4 Professional pada Pembelajaran Tematik untuk Siswa Kelas 2 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(2), 94. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2017.v7.i2.p94-105

Nurbaetina, & Roviati, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Kahoot pada Materi Ruang Lingkup Biologi SMA/MA X. Jurnal Bio Educatio, 6(1). https://doi.org/10.31949/be.v6i1.2650

Nurfadillah, S., Azhar, C. R., Aini, D. N., Apriansyah, F., & Setiani, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD Negeri Pinang. BINTANG: Jurnal Pendidikan dan Sains, 3(1).

Pangestu, A. R., Purwanti, A., & Rosanti. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Stop Motion Pada Mata Pelajaran Geografi. Geodika: Jurnal Kajian Ilmu dan Pendidikan Geografi, 5(2), 216–225. https://doi.org/10.29408/geodika.v5i2.3807

Rasyid, M., Azis, A. A., & Saleh, A. R. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia dalam Konsep Sistem Indera pada Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2).

Saputra, I. A., & Maliki, R. Z. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Augmented Reality. Jurnal Spasial, 8(2).

Sari, I. Y., Nuranisa, & Idris, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Materi Interaksi Sosial dengan Ispring Suite 8 pada Mata Pelajaran IPS (Geografi) di SMP Negeri 35. Jurnal Swarnabhumi, 8(1).

Suarsini, N., Wesnawa, I., & Kertih, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Berbasis Media Sosial Instagram untuk Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2).

Tanjung, N. Y., & Delita, F. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Materi Vulkanisme Kelas X di Pondok Pesantren Daarul Muhsinin Labuhan Batu. Journal of Digital Learning and Education, 2(1), 13–21. https://doi.org/10.52562/jdle.v2i1.250

Widia, F. R., Tanamir, M. D., & Afryansih, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Mit App Inventor Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi. Journal on Education, 05(04).

Wijayanti, A., Lestari, W. F., Zahroini, A. L., Puspitasari, A. S. D., Pradana, A. S. N., & Ulya, C. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Powtoon & Quizizz dalam Pengajaran Teks Eksplanasi di SMA. Jurnal Pendidikan, Sains Sosial, dan Agama, 8(1), 202–212. https://doi.org/10.53565/pssa.v8i1.449

Wijayanti, D., Astina, I. K., & Bachri, S. (2019). Penggunaan Media Peta Berbasis Web untuk Pembelajaran Geografi SMA. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 4(5), 615. https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i5.12421




DOI: http://dx.doi.org/10.58258/jupe.v9i3.7469

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Sri Dewi Potutu, Sri Maryati, Daud Yusuf

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala (p-issn: 2548-5555;e-issn:-) is licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Jurnal ini diterbitkan oleh Lembaga Penelitian dan Pendidikan (LPP) Mandala.